expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

ПРЕГЛЕД НА СЪСТОЯНИЕТО И РАЗВИТИЕТО НА СЪВРЕМЕНИТЕ ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ

1. Обща постановка на въпроса

Развитието на компютърните системи и информационни технологии в 21 век довеждат до широкото навлизане на компютърната мултимедия.

Думата мултимедия произлиза от две отделни думи: мулти и медия (от Латински    Multus - много и Medium – медии, среда, носител). Мултимедията е понятие, което обхваща твърде широк спектър от средства, дейности и технологии.
По отношение на персоналните компютри тя е система, комбинираща различни медии  като текст, графика, звук, анимация, видео. Тя създава една много ефективна платформа за развиване на нови технологии в обучението. Интегрирането на всички тези медии е възможно благодарение на развитието на компютърната техника. За развитието на мултимедията допринасят и многобройните професионални и непрофесионални софтуерни продукти. Само персоналният компютър може да създаде това обобщено представяне на всичката тази информация, което допринася за по-бързото възприемане от потребителя.

Комбинацията между видео  изображение, музика, текст, говор и анимация обогатяват възможностите за възприемане на информацията и човек може с по-малко усилия да възприеме по-голям обем от знания. Ето защо тя е подходяща за различните видове презентации, обучения, реклами, приложения в шоу бизнеса и филмовата индустрия.
Възприемането на информация от обучаемия по различни канали подобрява в значителна степен усвояването на учебния материал. Така например  човек, ако само слуша, запомня 15% от речевата информация, ако гледа - 25% от визуалната информация. Ако слуша и гледа едновременно - до 65 % от поднасяната му информация.

Мултимедийните системи ще доведат до технологична революция, сравнима с появата на персоналните компютри. Причината за това е не само възможността за просто смесване на видео, аудио, текст и графика, но и еволюцията в технологията от текстово и графично ориентирани интерфейси, улесняващи интуитивното и по-естествено възприемане на информацията. Те осигуряват по-високо ниво на приложение, превръщайки ги от просто информационно средство в средство за пълноценна комуникация с най-висока степен на интерактивност, когато потребителят на представената в съответната форма информация има възможност да я получава с различна степен на детайлност, в произволна последователност и продължителност във времето.

Мултимедийните компютри могат да въвеждат, обработват, съхраняват и извеждат всякаква медия – текст, двумерна и тримерна графика (2D, 3D), звук, анимация и видео.
Създаването на мултимедийна информация с помощта на компютър се нарича мултимедиен проект (мултимедийни приложения).

В зависимост от развитието на мултимедийните потоци във времето и връзката с потребителя се различават три основни групи приложения: линейни, интерактивни и хипермедийни.
При линейните проекти мултимедийната информация се предлага непрекъснато и последователно във времето, без да има възможност потребителят да се намеси в този процес.
Когато крайният потребител има възможност да контролира елементите на проекта, да взаимодейства с приложението и да определя хода на действието, тогава се говори за интерактивна мултимедия.

Създавайки структура от свързани елементи, която потребителят може да управлява, интерактивната мултимедия се превръща в хипермедия. Хипермедията е нелинейна организация на елементите на отделните медии, осигуряваща същата възможност на потребителя, каквато е при хипертекста. Целта на хипермедията е потребителят да се потопи в богата и разнообразна информационна среда, в която текст, звук, анимация и видео са свързани по разнообразни начини. На етапа на проектирането хипертекстът и хипермедията се представят само чрез описание на връзките между отделните им елементи.  

Мултимедията е интерактивна среда (диалогова среда), която предоставя богати възможности за визуализиране на голяма по обем информация, използваща хипервръзки. Хипервръзката по своята същност представлява електронен указател (препратка), помагаща да се премине от един файл, приложение, web-ресурс в друг такъв.

Създаването на мултимедийни приложения се постига с помощта на специализирани софтуерни продукти и технически средства. В практическо приложение е известен един доста богат набор от мултимедиен софтуер, като: продуктите на Macromedia, Toоlbоok,   ВlасkВоаrd, някои от продуктите на Adobe (Adobe Premiere) и др.
Разработени са множество приложения, които се използват в учебния процес. Разпространяват се основно на технически носители от типа CD-ROM поради големия обем от информация, който може да се съхрани върху тях.


2. Класификация на компютърната мултимедия

В зависимост от програмните среди за създаване на мултимедийни проекти могат да се посочат три вида  мултимедия: непосредствена, общоприложна и специализирана.

непосредствената мултимедия – при нея се изпозлват вградените възможности на операционната система за създаване на мултимедия. Съвременните операционни системи предлагат средства за непрофесионална обработка  на текстови,  графични и звукови елементи  на  мултимедията.  Те са включени към аксесоарите на Windows.

общоприложна мултимедия - когато се използват общо приложни програмни продукти като например от пакета Microsoft Office - Word, Power Point, то тогава, се създават мултимедийни файлове със средствата на общо приложната мултимедия.
Разпространените софтуери за текстообработка, за управление на бази данни, изработване на графика са добавили възможности за вграждане на звук, изображение и анимация в техните продукти. Има възможност за добавяне на гласови бележки, изображения, Quick Time или AVI филмче в повечето приложения. Може да се кликне на клетка в приложението, за да се подсили неговото съдържение с графични изображения, звук и анимации. Базата данни може да включва картинки, аудиоклипове и филми. Презентационният софтуер може лесно да генерира интересни заглавия, визуални ефекти и анимационни илюстрации за  демо проект. Може да се добавят мултимедийни елементи към познатите инструменти като текстообработващи документи, приложения и презентационна помощ, и дори HTML - документи. Тези елементи се вземат от готови библиотеки, например WordArt.

специализирана мултимедия - в този случай се изпозлват специализирани програмни среди за обработка на различни медии. Например Page Maker за обработка на текст, Corel Draw за графична обработка, Sound Forge за обработка на звук, Macromedia Director за обработка на видео и т.н.





Няма коментари:

Публикуване на коментар