expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

ЕРГОНОМИЧНИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ИЗПОЛЗВАНЕТО НА КОМПЮТЪРНИТЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБУЧЕНИЕТО

Компютърната техника навлиза във всички сфери на дейността на човека. Възможностите на компютрите все повече се увеличават, а физическите възможности на човека са практически непроменени.
Необходимо е да се знаят някои елементарни хигиенни изисквания, за да се използват възможностите на компютъра в обучението безопасно.




1. Компютър и здраве

Приемането на информация от компютъра става по основната верига
"компютър -> видеомонитор -> зрителен анализатор -> човек" и в по-малка степен по веригата "компютър -> звук.сигнал -> слухов анализатор -> човек".

Очевидно най-натоварен е зрителният анализатор, следван от двигателния.
Работата на учениците е свързана с наблюдение на текст, което води до голямо натоварване на зрителния апарат. При това следва да се имат предвид различията на отпечатания текст и текста на екрана на дисплея. Основните различия са: по начина на осветеност, по контраст, по начина на формиране на знака и по стабилност на образа (табл. 1.).

Таблица 1.  Особености на текста върху хартия и на екрана на дисплей

Видове различия
Текст върху хартия
Текст на екран
По осветеност
отразена светлина
самосветещ
По контраст
прав
често обратен
По стабилност на образа
неизменен
с трептене
По формиране на знака
плътен
дискретен.растер

По данни на Е. Grandjean оплакванията при продължителна работа с компютър възникват не само от наблюдението на екрана, но и от неудобната поза. За работата с компютър е характерна фиксираната седяща работна поза с принудително положение на главата, врата и горните крайници. Продължителната работа в такава поза е предпоставка за ограничена двигателна активност (хипокинезия).

При работа в седнало положение основно се натоварват мускулите, които поддържат гръбначния стълб и главата. По-голямата част от масата на тялото се предава на бедрата, което ограничава кръвоснабдяването на долната част на тялото. Естествената гръбно-поясна извивка на гръбначния стълб напред при дълго седене и навеждане се променя назад, което причинява болки в кръста.

Положението на ръцете се определя най-вече от разположението на клавиатурата, а на главата ─ от разстоянието до екрана на дисплея и от зрителния ъгъл. В работните движения при работа с компютър, респ. с клавиатура, активно участвуват пръстите на ръцете и китките. Най-натоварени са т.нар. големи пръсти ─ показалец и среден пръст. Изисква се малка мускулна сила и малка амплитуда на движенията.
Учебната работа с компютър е свързана с голямо нервно-психично и интелектуално натоварване с голяма плътност на сигнала (голям брой сигнали/час). Това изисква напрежение на вниманието и паметта.



2. Организиране на ергономично работно място 


Столът трябва да е приспособен към ръста на човека. Горната и долната част на тялото трябва да са разположени под прав ъгъл една спрямо друга. Краката трябва да са на пода и да не са кръстосани, защото това затруднява кръвообращението .
                                                                                    
Мониторът ─ към него са отправени най-разнообразни изисквания.
Компютърът често е обвиняван, че причинява зрителни проблеми. Установено е, че това не се дължи на вредни лъчения от видеотерминалите. При спазване на ергономични условия на работа с компютър оплакванията най-често се дължат на незабелязани до момента рефракционни аномалии или дисбаланс между двете очи.
Няма значителни еволюционни промени в човешкото око, но за последните 100 години естеството на работата на хората коренно се е променило. Днес използваме очите си непропорционално повече при работа наблизо.

Образите на компютърния екран не са така контрастни както напечатаните върху лист хартия и окото непрекъснато се опитва да ги фокусира добре. Усилие за получаване на ясен образ има и при периодичното преместването на погледа от екрана върху печатен текст и обратно. Прекалено ниското или високо разполагане на екрана поставя очите в принудително уморително положение. Отблясъците от екрана влошават контраста на образа. Пред компютъра човек мига много по-рядко отколкото в ежедневието си, а мигането е необходимо за поддържане яснотата на образа. Умората при работа с компютър зависи от продължителността на работа, респективно от ергономичните условия и добрия мускулен баланс.

Изисквания към осветлението:
─ да не се работи на смесена светлина (слънчева и изкуствена)
─ на екрана на монитора да не попада слънчева светлина или отблясъци от осветителни уреди. Мониторът трябва да се постави така, че светлината да не пада директно върху него, а отстрани, т.е. нито екранът, нито гърбът на монитора да не са обърнати към прозореца;
─ зад монитора да няма силни източници на светлина (осветителни тела или прозорци без щори)
─ да няма отблясъци на монитора, клавиатурата, бюрото.

Правила за работа с компютър.
─ мониторите трябва да се разполагат на разстояние 50-60 см от очите и около 20° под нивото на очите (разстоянието от 15-инчов монитор до очите да не е по-малко от 60-70 см до 90 см);
─да не се работи на максимална яркост и контраст. Трябва да се регулира яркостта и контраста на екрана според светлината в помещението за максимално предпазване на зрението;
─ отблясъците от екрана могат да се намалят чрез антирефлексни екрани или очила с такова покритие;
─ да се използва допълнително странично осветление, поставено най-добре отляво;
─ осветителните тела да не са в полето на зрение, за да не усилват натоварването на очите;
─ да не се работи на компютър в сумрак или когато е тъмно;
─ по време на работа с компютър е необходимо да се прави зрителна почивка ─ отклоняване на погледа в далечината на половинчасови интервали за 30-60 сек. за отпускане на акомодацията (микропаузи) и прекъсване работата с компютъра всеки час (паузи). Редуването на различни дейности е добро решение за намаляване на зрителната умора;
─ желателно е да се мига по-често, а при по-сериозни проблеми, след консултация с очен лекар, да се използват изкуствени сълзи.

Положението на ръцете по време на писане е много важноКлавиатурата трябва да бъде поставена на такава височина, че да не се налага да сгъване на китките – те трябва да бъдат изправени, докато се пише.

Мишката трябва да е наблизо. Има подложки за клавиатури и мишки с поставка за китката и те предпазват от извиване на ръката.


3. Гъвкавост на учебната среда

Броят на учениците, ползващи компютри, определя и квадратурата на пространството. Ако трима ученика, например, ползват едновременно един монитор, те се нуждаят най-малко от 3 m2 площ (1,82 m x 1,66 m). Така 25 ученика няма да се чувстват комфортно в традиционна класна стая от 65-70 m2. Към учебно пространство с 5 компютъра, оборудвано с конвенционалните чинове, трябва да се добавят поне още 15 m2.

При работа с компютри се изискват гъвкави аранжировки и специфични пространства за работните места. Работните маси с предвидени към тях места за проводниците и самостоятелни столове позволяват лесно окабеляване от източници както от стените, така и от пода. Компютърното работно място с традиционен монитор изисква площ от 76 cm х 90 cm. При наличие на LCD екран широчината може да е около 60 cm, а при лаптоп – до 50 cm. За стола пред работната маса следва да се предвиди допълнително пространство от 60 х 76 cm.  Най-общо площта, необходима за един ученик, e около 5,35 m2. В нея се включват  90 cm х 170 cm за компютърното работно място плюс още около 2,30 m2  за комуникации. Очевидно е, че маси с прикрепени към тях столове, подредени в редици, не са винаги най-доброто решение, независимо че традиционните начини на подреждане също имат своето място. Мебелите трябва да позволяват на учениците да работят удобно, да са приспособими към различни размери и да предлагат разнообразни начини на седене, свързани с разнородни дейности. Наред с индивидуалните чинове тенденциите сочат предпочитания към използването на маси с по-голяма работна повърхност, които позволяват съвместна работа на няколко ученика по определен проект.

Учениците не учат по един и същи начин, всеки от тях възприема материала различно в зависимост от индивидуалната си нагласа и възрастта си. Изборът на мебели за седене и работни маси, които спомагат за правилната стойка и отговарят на ергономичните изисквания, способстват за правилното усвояване на преподавания материал. Столове, подходящи за слушане на урок или писмена работа, трябва да са приспособими и за работа с компютър.

„Средата е тази, която трябва да се адаптира към учениците, а не обратното” – твърди Cheryl Bennett, специалист по ергономия в Национална лаборатория по ергономия в Калифорния и шеф на Комитет по ергономия за деца и училищна среда към Международната асоциация по ергономия. Изследвания показват, че удобното седене, подходящата конфигурация на работното място и гъвкавите промени в аранжировките на учебните помещения оказват силно въздействие върху успеваемостта и постиженията на учащите се. Приковани часове наред към неудобни столове, учениците губят концентрация и интерес към преподавания материал.
Установено е, че за по-малките ученици индивидуалните работни маси са по-доброто решение. Те позволяват групиране в разнообразни конфигурации и разделяне.
Използването на различни по форма маси – кръгли, сегмент от окръжност, трапецовидни, правоъгълни и др. – изградени на модулен принцип, улеснява изграждането на различни аранжировки в зависимост от използването на конкретни методи на преподаване. В една класна стая могат да се организират зони както за индивидуална работа, така и за работа в по-малки или в по-големи групи.

Черната дъска се заменя от бяла, която се използва и за прожекционен екран. Прожекционният апарат се съхранява в специална многофункционална мобилна мебел.

Материалите, които учениците ползват за своето обучение, се изменят. Много от тях, включително списания, атласи, речници, някои учебници освен на хартиен носител са достъпни в дигитални форми - на CD, DVD или по Интернет.
Вариантност, подвижност, промяна, гъвкавост – това са основните изисквания, които се предявяват към обзавеждането на съвременните сгради на образованието.





Няма коментари:

Публикуване на коментар