expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

МУЛТИМЕДИЙНИ ПРОДУКТИ

1. Слайдшоу

Най-широко достъпният начин е създаването на слайдшоу. Това е поредица от екрани, които сменяме на дисплея на компютъра и с които обясняваме някакво действие, хода на някакъв процес във времето и т.н.
Подходът е аналогичен на сменяне на фолиите на шрайбпроектор според хода на изложението. Предим­ството на компютърния вариант е по-лесното изработване на гра­фиките, възможността за включване на анимация и звук.


2. Мултимедийни бази от данни

След натрупване на набор от мултимедийни материали ни е необходимо средство за класифици­ране и извличане на релевантна информация. В мултимедийната база от данни може да се търси по установен критерий разнородна информация. Достатъчно ще бъде да скицираме с мишката едно човече и ще видим набор от всички човешки фигури в базата от данни. За съжаление все още не е по силите на повечето персонал­ни компютри да обработват за разумно време такъв тип задания. Комерсиални продукти от такъв тип са визуалните албуми, бази от данни под формата на енциклопедии и каталозите. Не е проблем разполагането на една многотомна универсална енциклопедия върху един компактдиск. Независимо от голямото количество текст на компактдиска има още достатъчно място за звук, картини и видео­клипове. Една такава енциклопедия включва текст за около 50 000 термина, включва аудиозаписи с изказвания на известни личности, напр. известната реч на Кенеди през 1963 г. в Берлин.

На българския мултимедиен пазар, след превода на корана и сбирката от български икони, се предлага мултимедиен CD-ROM, в който е развита темата за Апокалипсиса (последна част от Биб­лията). Галерия от образи представя пластичните търсения на ху­дожниците през вековете, третирането на темата в различни доку­менти от различни периоди и държави. Текстът е придружен с изображения на документи. Друга част отразява темата за пророческите прозрения на св. Йоан Богослов и за края на света, както е пресъздадена от зографи във фрески по стените на манастири в България и Гърция. В една част от екрана наблюдавате фреската, а в друга - четете текста от „Откровението", отнасяща се към него. Можете да получите информация за произхода, автора, датиране­то, местоположението на разглежданата фреска. Представянето е придружено от църковна музика. В продукта е включен термино­логичен речник.

Географски карти, атласи. Това също е своеобразна мултимедийна база от данни, която позволява търсенето на географската карта по името на населеното място или географския обект. Детайлността на географските изображения може да достигне дори до отбелязването на отделни улици и имената им, които да са включени в информационно-търсещата система.

Обучаващи програми. Това е най-сложният тип мултимедиен продукт. При такива обучаващи системи може да се отговаря на въпроси, зададени чрез текст или глас, да се дава наименованието на предмет или действие, което виждаме на екрана и т.н. Накрая системата дава крайна оценка за нивото, до което сме достигнали. Продуктите се създават със специализиран софтуер, който макси­мално използва интерактивните възможности на компютъра. Акту­алност придобиват edutainment заглавията, включващи мултимедий­ни приказки, игри и музикални програми. Edutainment заглавията са новият хит на съвременната мултимедия. Енциклопедични реч­ници с елементи на виртуалната реалност обединяват образовател­ните намерения на продукта с развлекателни елементи. Така на­пример Eyewitness Virtual Reality Cat представлява нагледна книга с огромно количество видео клипове, снимки, картини и звук. „Кот­ката от виртуалната реалност,, може да се изследва по няколко раз­лични начина. Потребителят, превъплатен в образа на котка-изследовател, попада в музей, пълен с всякакви експонати. Темите на представяната информация са разнообразни и обхващат всякакви аспекти на котешкия свят. Голям раздел е посветен на митологията. Обяснени са редица въпроси около историята на египетския сфинкс.


Комерсиалните продукти с историческа насоченост са посве­тени главно на теми от най-новата история. Появата на достъпна мултимедия в САЩ съвпадна с акцията „Пустинна буря" в Персий­ския залив. Затова едно от първите заглавия в тази област е мулти­медийният продукт „Desert Storm" - подробно представяне на по­бедата на съюзническите войски във войната срещу Ирак с подроб­на документация, включваща кореспонденции, дигитализирани фотоси, оригинални аудио-документи, карти, коментари и подробни сведения са хода на военните действия. Всъщност всички репортажи от Персийския залив се опираха на виртуални образи, придвиж­ването на войските и географските карти се анимираха с компютър. Войната, която наблюдаваше целия свят, всъщност беше една мул­тимедийна картина, осъществена по една съвсем нова технология на отразяване на събитията. Всичко, което достигаше до зрителите по световната телевизионна мрежа, беше една виртуално мултимедийно действие, твърде различно от реалния образ.

Интерес представлява възможността за обединяване на годиш­ни течения от политически списания върху няколко CD, които пол­зват подходяща информационно търсеща система за намиране на заглавия по определена тема или по имената на личности. Така на­пример годишните течения на немското политическо списание Der Spiegel от 1989 до 1992 г. са записани върху четири компактдиска, които се предлагат на пазара от издателство Spiegel Verlag за сума­та от 700 марки (1993 г.).

Експертни системи. Мултимедийният компютър сам ще прави логически изводи. Експертната система като елемент на изкуствения интелект получава ново лице с прилагане на мултимедията.

Електронни книги. В ролята на по-добра пишеща машина ком­пютърът отдавна заема място на бюрото на креативно работещите. Но това не е достатъчно, доста автори не се задоволяват с интелигентно устройство като инструмент за писане, те искат да из­ползват всички възможности, които предлага компютъра. Пишат се вече книги, които не притежават печатна форма на съществуване, те са достъпни само в електронен вид. Съществуват екстравагантни примери за книги, които се саморазрушават веднага, щом са били прочетени. Предимството обаче е на обикновените електронни книги, които се основават на една съвсем проста идея: вме­сто хартия с печатни знаци се използва масова електронна памет и екранно устройство, на което запаметената информация може да се показва.
Разбира се, четенето от екрана на видеомонитора не е много приятно, още повече че той привързва читателя към определено работно място. Но нарастващият брой компютри с компактдискови устройства и на он-лайн услуги като интернет предлагат съвсем нови перспективи. Персоналният компютър е книга от нов тип, независимо от това, че няма да замести печатните произведения. Така например проектът „Гутенберг" обединява произведенията на ли­тературни класици, които са достъпни по всяко време чрез интернет. Идеята се състои в неограничено предлагане на освободена от лицензиране литература в електронна форма.

Днешните автори също се възползват от предимствата на елек­тронните он-лайн медии. Прохождащи автори използват възможнос­тта за първо представяне пред една по-голяма публика, без да е необ­ходимо да получат благоволението на някое издателство. Електрон­ната медия е подходяща и за изследване на читателския интерес. Автори публикуват в литературния форум на интернет откъси от сво­ите произведения, върху които работят в момента. Глобалната мрежа им предлага възможността за комуникация с читателите, за събира­не на информация от тях и за поддържане на читателския интерес до действителното публикуване на книгата на хартия, което обикнове­но изисква един технологичен период от около две години.
Наред с гладкия текст електронната книга съдържа снимки и обикновени илюстрации, но също така звук и видеоклипове, дори самостоятелни програми, които обикновените книги не предлагат. По този начин се разкриват възможности за създаване на една съвсем нови литературни форми, например на т.нар. Softpoetry. Softpoetry превръща литературата във визуално изкуство, думите стават театър. Възможности за интерактивност с читателя предлага техниката, основаваща се на хипертекстове. Щракване на мишката върху чувствителни думи от текста откриват пред читателя други части от произведението. Така читателят може да ползва собствени кри­терии за избор, например, как той би желал до продължи историята от определено място в текста нататък. Посредством интернет са достъпни произведения от т.нар. имагинерна библиотека. За сега тя включва 500 - 600 страници, които са преплетени с хипертекстови връзки.

Електронните публикации върху компактдиск са шлагер на повечето издателства. За сега публикациите върху CD-ROM достигат относително ниски тиражи от около 2000 - 3000 екземпляра. Причината за това е все още ограниченото разпространение на мул­тимедийни компютри в учреждения и домакинства. Освен това ти­ражирането на компактдискове изисква огромни производствени разходи.

Независимо от това съществуват положителни примери за пуб­ликуване на подробна информация, съчетана с една подходяща презентационна форма. Американско издателство предлага под заглавието „Кой построи Америка?" архивен материал за периода на основаване на САЩ, който едва ли би видял бял свят по традиционния начин. В публикацията са интегрирани фрагменти от архивни филми за този период. Високите производствени разходи се ком­пенсират от непреходния характер на публикационната тема и с високото качество на продукта.

Четенето на електронни книги от екран предполага коренно различно поведение на читателя и друг начин на представяне на съдържанието. Пред нас се открива ерата на високотехнологични продукти, които са плод на усилията на компютърни специалисти от Силициевата долина и на филмовите продуценти от Холивуд. Вероятно Siliwood ще бъде новият синоним на креативния потен­циал.





Няма коментари:

Публикуване на коментар