expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

НЕОБХОДИМИ ЗНАНИЯ НА ПРЕПОДАВАТЕЛИТЕ ЗА ИЗПОЛЗВАНЕ НА СЪВРЕМЕННИТЕ ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ В ОБУЧЕНИЕТО

1. Интегриране на информационните и комуникационните технологии (ИКТ) в обучението като образователна технология.


А. Обща постановка на въпроса - пред съвременната педагогическа наука е поставена актуалната задача да възпитава и подготвя подрастващото поколение, способно активно да се включва в качествено новия етап на развитието на обществото, свързано с автоматизацията. Разширява се понятието “технология на обучението”, което намира израз и съдържание в посока системен анализ и проектиране процеса на обучение със средствата на информационните и комуникационни технологии.


Интеграцията на България в Европейския съюз и световната информационна общност изисква изграждане на български модел на информационно общество в съответствие с представената от Европейската комисия стратегия и план за действие “Европейски път към Информационното общество”. Един от основните приоритети на приетата стратегия и Национална програма за развитие на информационното общество у нас са образователните и научни дейности и адаптиране на образователния процес към новите изисквания на цифровия век и изграждане на технологично грамотни личности.

Знанието се разглежда като стратегически ресурс в бъдещото информационно общество, а  обучението – като стратегически процес. Един от основните аспекти, залегнали в Националната стратегия е “да се използва потенциалът на информационно-комуникационните технологии за по-резултатно овладяване на учебното съдържание по различните учебни предмети”. Безспорен факт е, че тези технологии влияят стимулиращо върху формирането на нов познавателен интерес и пораждат мотивация за учене.

В националната образователна стратегия по ИКТ е заложено тяхното интегриране в българското училище и приложението им в учебния процес от първи клас до завършване. Възможностите на съвременните ИКТ повишават мобилността, усилват диференциацията и индивидуализацията на процесите на обучение,  превръщат се в средство за по-добро и качествено образование и професионално израстване.

През месец февруари 2005 Народното събрание на Република България прие национална стратегия за въвеждане на информационните и комуникационните технологии в българските училища. Главна цел на стратегията e ефективно използване на съвременните информационни и мрежови технологии за повишаване качеството на образованието, обогатяване на учебното съдържание и въвеждане на иновационни образователни технологии в учебния процес. За реализация на тази цел е необходимо:
  • Оборудване на училищата с компютри и свързването им към глобалната мрежа. Достигане на съотношение брой ученици/компютър – 12/1 към 2007 година.
  • Постигане равенство на възможностите при използване на ИКТ за всички ученици, независимо от тяхната обществена и културна среда, етнически произход или здравословно състояние.
  • Включване на ИКТ в учебните програми и в програмите за обучение на учителите.
  • Създаване и адаптиране на образователен софтуер.
  • Осигуряване на управленска подкрепа за училищните мениджъри и МОН. 
  • Осигуряване на административния процес за образователната система, вземането на решения, оценката, планирането и прогнозирането, наблюдението и контрола на специфичните потребности на управленския състав.
  • Увеличаване на прозрачността чрез предоставяне на свободно достъпна по Интернет информация относно всички аспекти на образователната система и относно публични проекти в сферата на образованието.
Основателно възникват въпросите – защо, кога и къде може да се използва компютърът в учебно-възпитателния процес?

Б. ЗАЩО се налага използването на ИКТ в учебния процес
Възможности на средствата на съвременните информационни технологии за значителната в историята на педагогиката иновационна промяна в учебния процес:
  • Ново средство на учителя при представяне на учебната информация – компютърно моделиране, симулации и компютърна мултимедия (компютърната визуализация на учебната информация по-добре разкрива същността на изучаваните процеси и явления).
  • Възможност за промяна в организацията на обучението – да се разчупи традиционната класно-урочна система, като се въведат алтернативни подходи за обучение, работа по предметни групи за решаване на различни проблеми, работа по проекти, индивидуално обучение.
  • Дава реална възможност за компютърна диагностика, контрол и оценка на знанията и уменията чрез използване на системи от тестове или специализиран софтуер за проверка, което осигурява и незабавна обратна връзка.
  • Автоматизация на изчислителни процеси и обработка на резултати от учебни експерименти.

  • Развитие на логическото, творческото и конструктивното мислене у учениците. Обосновката на тази философия е дадена от С.Пепърт и се основава на това, че детето усвоява по-добре учебното съдържание, като преобразува средата край себе си. Като решават проблеми и търсят изход от различни ситуации, учениците развиват своето мислене.                                                                                                                             

В. КОГА се налага използването на ИКТ в учебния процес
За постигане на дидактическите цели се прилага определена методика при използване на подходящи средства и форми. 

Използването на ИКТ в учебния процес осигурява:
  • Компютърна визуализация на учебната информация: първо – на изучавания обект и второ – на изучавания процес.
  • Моделиране и имитация на изучаваните или изследвани обекти, процеси или явления.
  • Провеждане на лабораторни работи в условията на симулация в компютърната програма на реален опит или експеримент.
  • Осъществяване на повторения в процеса на усвояване на учебния материал и самоподготовка на обучаемия.
  • Осъществяване на контрол с обратна връзка, с диагностика на грешките (констатиране на причините за грешните действия на обучаемия и извеждане на екрана на компютъра на съответен коментар) от учебната дейност и оценка на резултатите.
  • Осъществяване на самоконтрол и самопроверка.
  • Снабдяване на обучаемия със стратегия за усвояване на учебния материал.
  • Създаване и използване на информационна база данни, необходима в учебната дейност и осигуряване на достъп към мрежовата информация.

Използването на съвременните технологии повишава ефективността от обучението и го издига на качествено по-високо ниво, което се изразява в следното:
  • Индивидуализация и диференциация на процеса на обучение.
  • Засилване мотивацията за обучение чрез картинните средства на програмата или вмъкване на игрови ситуации.
  • Освобождаване на учебно време за сметка на изпълнена от компютъра трудоемка изчислителна работа и дейност, свързана с числови анализи.
  • Развиване на определени видове мислене (например нагледно-образно, теоретично).
  • Формиране на умения за приемане на оптимални решения или   решения в сложна ситуация.
  • Формиране на култура на учебната дейност, информационна култура на обучаемия и обучаващия.

Г. КЪДЕ се използват ИКТ в учебния процес
Съвременните ИКТ се използват в качеството на средство за обучение в образованието

Основните направления при тяхното внедряване и прилагане са:
  • Пряко в учебния процес при представяне на нови знания, моделиране на учебни ситуации, осъществяване на тренировки и контрол на резултатите от обучението. Превръща се в средство чрез което се преподава, а учениците учат. Това се налага все повече като практика в учебния час, защото учителите се убеждават в предимствата и осъзнават ефекта.
  • За подготовка на учебния процес чрез използване на обектно-ориентирани програмни средства или системи (специализиран приложен софтуер или с общо предназначение) за подготовка на различни учебни материали и помощни документи с цел формиране култура на учебните дейности от страна на преподаватели и насочена към обучаемите.
  • За самообучение чрез  реализация на възможностите на мултимедийните технологии в обучаващи системи.
  • За дистанционно обучение чрез използване средствата на Интернет технологии.

При приложение на ИКТ в обучението се осигурява гъвкавост - адаптиране към различни ситуации, потребности и др. и достъпност – възможност да се учи в момента и по всяко удобно време. Формира се такава инфраструктура на обучението, която да подпомогне учениците да усвояват знания и развият умения, като в центъра се постави личността с неговите интереси и потребности. Необходимо е да се акцентира на съдържанието и средствата за преподаване и усвояване, като се приложи най-ефективния начин за конкретната тема и учебен предмет.


2. Необходими  качества и компетенции на преподавателя, за да се гарантира ефективността на обученито с ИКТ

Ефективност от интегрирането на ICT в съвременното образование може да се гарантира, ако всички участници в този процес притежават необходимите компетенции и качества: преподаватели, обучаеми и софтуерни специалисти, които създават електронните учебни пособия.

При ИК-технологиите в обучението се реализира много повече от обикновен обмен на информация. Това поставя изисквания пред преподавателите и пред обучаемите и налага приемането насподелени отговорности в процеса на обучение. За да се използва възможно най-пълноценно потенциалът, предлаган от тази технология са необходими и не малко компетенции и умения за работа с тези средства, за да се използват като нови стратегии и иновационни методи на преподаване.

Преподавателят има ключова роля в развитието и управлението на процеса на обучение като използва електронни средства. Уменията за водене на курс и възприетите педагогически подходи оказват  сериозно  влияние върху обучението. Основната разлика между електронната форма на обучение и традиционния подход е трансформирането на дидактическия подход ‘обучение чрез разказване’ в обучение, ориентирано към обучаемите.

В много случаи, съчетаването на традиционни форми на обучение с електронни средства  води до постигане на конкретни и в същото време специфични образователни цели, но само когато преподавателите умеят и знаят кога и как да използват ИКТ технологиите. Това трябва да става умерено, съобразено с учебната структура и особеностите на дисциплината.
За правилно използване на съвременните ИКТ в учебните програми са залегнали дидактически критерии за тяхното прилагане, които преподавателите трябва добре да познават.

Приложението на новите технологии може да се разглежда в две направления: 
от една страна образователни практики, които са ориентирани към ползване на интерактивна мултимедия за изучаване на учебното съдържание и от друга прилагане на WEB-базирани варианти на дидактически материали и пособия и тяхната реализация като интерактивни мултимедийни проекти чрез използване на подходящи приложения.

В основата на съвременните ИКТ, използвани за разрешаване на някои проблеми и трудности в класическото обучение стоят мултимедините компютърни системи и технологии.

За да използват и прилагат ИКТ в обучението, преподавателите трябва да познават: 
  • необходимото техническо оборудване;
  • основните програмни средства за обслужване на компютърната система;
  • възможностите на приложния софтуер с общо предназначение за текстообработка, създаване и обработка на елементарни графични изображения и действия с електронни таблици;
  • възможностите на приложния софтуер с общо предназначение за създаване на презентационни материали с учебно съдържание;
  • основните начини за комуникации, търсене и извличане на информация от Интернет;
  • наличните електронни средства с учебно предназначение;
  • програмни среди за създаване на Web-базирани приложения.

Съществуват различни типове поведение на обучаемите. Затова се изисква от преподавателите  добре да познават ученическата психология, за да могат правилно да реагират в различни ситуации. Използването на технически средства и електронни форми в образователния процес изисква допълнителни умения на преподавателя :
  • Да организира и управлява електронния курс;
  • Да дава насоки за участниците;
  • Да дава ясни инструкции ако се налага как да използват техническите средства;
  • Да поощрява сътрудничеството и участието в дискусии и работа в екип;
  • Да поставя въпроси и посочи акцентите, на които трябва да се обърне внимание;

Важен аспект при използването на ИКТ в обучението е тяхната целесъобразност и ефективност. Учителите трябва да могат да оценяват и правилно да използват електронните средства с учебно предназначение.   

Педагогическа целесъобразност се определя от учебното съдържание, конкретните дидактически цели и възрастта на обучаемите. Използването на ИКТ се реализира от преподавател по конкретната дисциплина, който трябва да знае кога, къде и как да ги прилага в своята практика.
Програмните средства с учебно предназначение и съпровождаща учебно-методическа документация са качествено ново средство за обучение, със специфични  възможности, принципно отличаващи ги от известни до сега дидактически средства.
На фиг.2 са представени необходими знания и компетенции, които трябва да имат преподавателите, за да използват съвременните ИКТ в различните степени на образованието.


3. Професионална подготовка и квалификация на преподавателите, за да използват мултимедийните технологии в учебния процес

Професионалната подготовка на всеки преподавател започва в университета.
В днешното технологично общество непрекъснатото обучение се превръща в решаващ фактор за всеки индивид. За да се справят с високите професионални изисквания и предизвикателства педагогическите кадри също трябва да се образоват непрекъснато.

Подготовката, получена в университетите осигурява добра основа за успешен старт на учителите, но е необходимо натрупване на опит за преодоляване на възникващите трудности при решаване на педагогическите проблеми и ситуации. За успешната професионална реализация  преподавателите се нуждаят непрекъснато да усъвършенстват своята педагогическа, психологическа, методическа и практическа подготовка, което ще им помогне да обогатят  професионално-личностни качества. Квалификацията и преквалификацията на педагогическите кадри след завършване на тяхното базово висше образование са насочени към осъвременяване, повишаване и допълване на фундаменталната и специализираната теоретична и практическа подготовка в съответствие с образователните промени и съвременните технологии.

Необходимостта от непрекъсната квалификация и нужда от гъвкаво приспособяване прави всеки човек, в това число и учителя до края на живота си ученик.
Подготовката на преподавателите в тясно-професионалната им област включва не само перфектно владеене на научния материал и практиките, но и такива качества и умения като гъвкавост и мобилност, комуникативност и технологична грамотност.

Така се достига до необходимост от адаптиране и способност за бързо придобиване на специална квалификация, която може да се доразвива и допълва чрез самообучение, квалификационни курсове, дистанционно обучение.
Работата с компютър и умението да се използва ИКТ в конкретната професионална област е необходима квалификация.

Като основни форми на обучение, при които се придобиват знания и умения за работа с компютърни приложения и ИКТ са:
  • Часовете по информатика и информационни технологии в  училище и университета;
  • Самообучение;
  • От курсове за комплексна компютърна подготовка;
  • Специализирани квалификационни курсове за използване на ICT в обучението;
  • По други пътища.

Неоспорим факт е, че квалификацията става все по-необходима за всеки индивид. Дори квалификацията може да се разглежда  като необходима предпоставка за феномена – глобализация.

Образователното министерство в съответствие с националната стратегия за въвеждане на ИКТ в българското училище организира в голям мащаб квалификационни курсове, с които да се осигури базова компютърна подготовка и умения за използване на ИКТ в учебния процес.
Не всичко обаче е свободно и безпроблемно в сферата на квалификациите.

Като сериозни недостатъци от това обучение може да се посочи:
  • Трудна адаптация на дългогодишните учители към техническата система и новата информационна среда;
  • Недостатъчен брой часове за практическа работа;
  • Обучителите не навсякъде са с необходимата квалификация и компетенции;
  • Групите са сформирани без сериозно проучване за компютърната подготовка и познания на участниците в квалификационните курсове. 

За да се гарантира успешно овладяване на необходимите знания и умения и постигане на целите на квалификационните курсове е необходима сериозна подготовка и професионално структуриране на учебната програма.
Учебна програма, независимо от типа на квалификацията трябва да бъде изградена съобразно следните параметри и показатели:
  • Учебната програма трябва да е актуална, в съответствие с потребностите и качествата на самите обучаеми;
  • Учебното съдържание трябва да се определя преди самото обучение след анализ на спецификата на обучаемите (специалност, професионална подготовка, ниво на познания в областта на компютърните науки и технологии), приложението на компютърните системи и технологии в конкретната стопанска среда, както и от конкретните задачи, които трябва да решава това обучение. Анализът трябва да  разграничава понятията  "трябва” и "би било добре” да се знае. Той трябва да определи конкретните знания, умения и навици, които трябва да придобият обучаемите.
  • Целите на обучението трябва да се определят след анализ на конкретните потребности, като се конкретизират във видими и измерими термини.
  • Постиженията на обучаемият се базират на конкретни знания, умения и навици. Обучаемият трябва да се оценява според предварително определени стандарти.
  • Времето за обучение трябва да се предвиди да е гъвкаво. То трябва да може да варира според свободното време на обучаеми­те, за да може да се постигнат целите.
  • Обучението е необходимо да има и индивидуална насоченост, да съществува възможност да се реагира на раз­личията между обучаемите по отношение на техните възможности и предварителни знания и умения.
  • Желателно е програмата да е с отворен вход/ отворен изход. Когато обучаемият постигне изискваните способности, то той може да бъде насочен към обучение за напреднали.

Усилията на участниците в образователните структури, качеството на тези структури и протичането на образователния процес трябва да следват новите тенденции и да отговарят на предизвикателствата и потребностите на съвременното технологично общество.
Използване на потенциалa на ИКТ в образованието изисква наличие на добри телекомуникации, преносни канали, разнообразни връзки на национално, регионално, локално и институционално ниво и най-вече добре подготвени за това преподаватели.


ЗАКЛЮЧЕНИЕ
В образованието трябва винаги да се търсят нови форми за обучение и нови теми за информация, които  ще мотивират учениците да изследват, да учат, да правят връзки между различни области на познанието и да ги стимулират да използват тяхната предприемчивост  и инициатива за търсене на различни полезни дейности за себе си. Характерна особеност на съвременното образование е богатото многообразие от иновационни процеси, провокиращи създаване на нови форми и организация на учебния процес, нови методи и средства за обучение.

Ефективното използване на компютъра във всички нива на образованието и обучението е подчинено на преподавателите, а това зависи от техните компютърни познанията и убеденост в полезността при използване на новите технологии в учебния процес. Този процес трябва да е активен и динамичен, непрекъснато да се оценяват резултатите, за да се подобряват средствата.

Интегрирането на информационните и комуникационни технологии в учебния процес допълва, усилва и обогатява някои основни функции на учителя, превръща се в силен мотивиращ фактор за изпълнение на поставените дидактическите цели. Урокът, който се реализира с помощта на съвременните информационни и комуникационни технологии представлява по-съвършена форма на преподаване. Подготовката на педагозите да интегрират съвременните технологии в учебния процес е водеща цел в тяхното обучение във висшето училище.






Няма коментари:

Публикуване на коментар