expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Е-ОБУЧЕНИЕ

1. Определение за електронно обучение

Интересът към проблемите, общите аспекти и приложението на електронното обучение непрекъснато се увеличава. Този интерес е една от основните причини за пораждането на различни мнения и тълкувания на понятието електронно обучение, а също така и за използването на разнообразна терминология в сферата на автоматизация на обучението.


Редица автори  разглеждат електронното обучение като обучение, подпомагано и реализирано с електронни средства и електронни медии. В по-тесен смисъл, който се налага в образователните среди и обществото, под електронно обучение се разбира предаването на знания и умения, което се подпомага или изцяло предоставя чрез Интернет.

Понятието мултимедия, т.е интерактивното представяне на информацията с помощта на няколко медии – текст, графика, анимация, видео и звук, заема важно място в съвременните определения за електронно обучение. Една от причините за това е атрактивността на поднасяне на информацията във вид, задоволяващ напълно потребностите на съвременното информационно общество.

На базата на представените по-горе дефиниции и на подробния анализ на научната литература, би могло да се дадат следните обобщени заключения за същността на електронното обучение:
  • Е-обучението се отнася към електронния процес на познание.
  • Същинската част на е-обучението преминава през Интернет, аудио или видео устройства, сателитна телевизия, устройства и носители на дигитална информация.
  • Електронното обучение е форма на проява на информационното общество и е следствие на възникващата необходимост от ефективно, гъвкаво, адаптиращо се към индивидуалния стил на учене на всеки обучаем, достъпно по всяко време и от всяко място обучение.
  • Е-обучение може да се разглежда като разновидност на дистанционното обучение.
  • Web-базираните курсове придобиват голяма популярност в образователната сфера.



2. Предпоставки за използване на електронното обучение

Бързото развитие на информационните и комуникационни технологии създават множество предпоставки за използването на електронното обучение:
  • Достъпът до компютри е много по-голям и по-лесен, отколкото преди няколко десетилетия.
  • Развитието на компютърните системи и технологии дава възможност знанията да бъдат представяни в електронен вид и съкращава времето за обработка на информацията.
  • Информационните и комуникационните технологии (ИКТ) позволяват информацията да бъде запазвана, пренасяна и разпространявана на далечни разстояния по всяко време.
  • Цената на хардуера, софтуера и телекомуникационнните услуги намалява.
  • Характеристиките на потребителския интерфейс непрекъснато се подобряват, главно неговата интерактивност, дружелюбност и използване на мултимедия.
  • Бързото развитие на технологиите и повишаването на пазарните изисквания са предизвикателство към образователните институции да предоставят повече възможности за обучение без да се налага увеличаване на бюджетите им.



3. Предимства и проблеми на електронно обучение спрямо традиционния подход

Един от най-дискутираните въпроси днес е дали електронното обучение може да замени традиционния начин на преподаване. За да се отговори на този въпрос е необходимо на първо място да се посочат предимствата и проблемите на електронното обучение в сравнение с традиционната форма с цел да се обоснове едната или другата позиция по въпроса.

3.1 Предимства на електронното обучение

Използването на електронното обучение позволява на обучаемите:
  • Да получат необходимите фундаментални знания в различни области, да се осмислят и да се използват за решаване на конкретен познавателен или практически проблем по лесен и забавен начин.
  • Да работят с допълнителни източници на информация, необходими за решаване на поставени задачи.
  • Да оценяват собствените познавателни умения, достигнатите успехи, да коригират своята дейност.
  • Да търсят, подбират и извличат информация от различни източници чрез средствата на Интернет.
  • Да сравняват и оценяват различни средства и методи за комуникация.
  • Да демонстрират готовност да споделят знанията и опита си в използването на ИКТ.

Използването на технологиите за електронно обучение е:
  • Ново средство на преподавателя при представяне на учебната информация – компютърно моделиране, симулации, мултимедия (компютърната визуализация на учебната информация по-добре разкрива същността на изучаваните процеси и явления).
  • Възможност за промяна в организацията на обучението – да се модернизира традиционната система на преподаване, като се въведат алтернативни подходи за обучение, работа по предметни групи за решаване на различни проблеми, работа по проекти, индивидуално обучение.
  • Възможност за компютърна диагностика, контрол и оценка на знанията и уменията чрез използване на системи от тестове или специализиран софтуер за проверка, което осигурява и незабавна обратна връзка.
  • Предпоставка за развитие на логическото, творческото и конструктивното мислене у обучаемите.
  • Възможност за обучаемите, които имат затруднения да участват в един традиционен процес на обучение – потенциални учащи са например хората, които са затруднени да идват в учебното заведение по една или друга причина (деца, прекалено възрастни хора, инвалиди и други лица в неравностойно положение) или тези, които живеят и работят на далечно място.
  • Информационните и комуникационни технологии (ИКТ) позволяват непрекъснато обучение през целия живот, без значение къде и как живеят желаещите да учат.
  • Персонализирано обучение: средствата за самообучение позволяват на обучаемите да напредват според своите възможности, да избират вида и начина на доставяне на учебните материалите на базата на своите предпочитания, потребности и интереси.


3.2. Проблеми на електронното обучение - като проблеми на електронните средства и форми на обучение могат да се посочат:

  • Необходимостта от техническо оборудване, с конкретни характеристики и параметри.
  • Нужда от постоянен и високоскоростен Интернет (Интернет-базираното и Интернет-подпомогнатото обучение).
  • Липсата на постоянен пряк контакт между обучаем и обучаващ.
  • Създаването на курсове за електронно обучение е скъпо.
  • Защита на авторските права и възможността за злоупотреба с авторския труд при електронното публикуване.
  • Натовареността на преподавателите, заети с електронно обучение е нерегламентирана и често пъти е много по-голяма в сравнение  с тази на заетите в традиционното обучение.



4. Стандарти за електронно обучение

Според ISO (International Standard Organization) под стандарт се разбира “Документирани съглашения, съдържащи технически спецификации или други ясни и точни критерии, предназначени да задават правила, указания или дефиниции на различни характеристики, както и да гарантират, че материали, продукти, процеси или услуги напълно отговарят на своето предназначение”.
Стандартите за електронно обучение допринасят за повишаване ефективността на електронното обучение. Те осигуряват:
1. Взаимодействие – възможността на система за е-обучение да комуникира с други системи;
2. Многократна използваемост – възможността за мултиплициране на създадените учебни материали (учебни обекти);
3. Управляемост – възможността системата да проследява информацията за обучаемия и учебното съдържание и да я обработва и използва за корекция на поведението на системата;
4. Достъпност – възможността обучаемия да получава бързо необходимото му учебно съдържание в удобно време, място и форма.

В областта на електронното обучение се използват разнообразни стандарти, които могат да се групират по следния начин:
  • Стандарти за учебно съдържание:
– за описване и създаване на учебно съдържание;
– за пакетиране и използване;
– за проследяване на процеса на обучение.
  • Стандарти за обучаемите:
– каква информация да се съхранява за обучаемите;
– как да се описват знанията и уменията;
– как да се гарантира защита на личните данни.
  • Стандарти за взаимодействие:
– как да си взаимодействат отделните подсистеми;
– как да се взаимодейства с други външни системи.

Едни от най-широко използваните стандарти в тази област са IMS и SCORM.
Instructional Management System consortium (IMS) е глобален консорциум, обединяващ усилията на образователни, комерсиални и държавни организации за разработка на спецификации в областта на електронното обучение. Характерно за тях е че обхващат всички аспекти на Е-обучението. Всяка спецификация включва:
  • информационен модел (описание на основните информационни обекти и техните взаимоотношения);
  • примерно описание на информационния модел с помощта на универсалния език XML;
  • ръководство за прилагане на спецификацията (стандарта);

Пълният списък от спецификации може да бъде разделен на няколко групи:
  • Улесняващи дейностите по намиране и използване на образователно съдържание (описание на учебните обекти чрез мета данни – Learning Resource Metadata, пакетиране на учебните обекти в образователни единици като уроци и курсове – Content Packaging, съхраняване на учебните обекти – Digital Repository, достъп до учебно съдържание за хора с увреждания – Accessibility);
  • Описание на основните учебни дейности (задаване на учебни дейности, роли и среда за обучение – Learning Design, подредба на учебните събития във времето – Simple Sequencing);
  • Събиране и проследяване на информация за обучаемите и техните резултати (какви са индивидуалните особености и предпочитания – Learner Information Package, как да се проверяват и оценяват знанията – Question and Test Interoperability);
  • Обмяна на данни, свързани с обучението между отделни административни системи в една организация (IMS Enterprise, IMS Reusable Competencies Definitions).

The Sharable Content Object Reference Model (SCORM) - Shareable Content Object Reference Model (SCORM) е част от стратегия, наречена Advanced Distributed Learning (ADL) инициатива. Основните и спонсори са Министерството на отбраната и Министерството на труда на САЩ. ADL е създадена през 1997 г. с цел да стандартизира и модернизира начина, по който се предоставят обучение и квалификация. ADL инициативата и SCORM имат за цел да разширят обучението, базирано на технологии, като по този начин реализират икономии. Правителствата, академичните среди и частният бизнес по целия свят поддържат ADL и SCORM инициативите. SCORM се съсредоточава в четири области: многократна използваемост, трайност, достъпност и междуплатформеност. Организирането на ефективно обучение с приложението на съвременните технологии води доинвестирането на средства от различни организации за обучения, слабо различаващи се едно от друго.

Таблица - Описание на SCORM концепциите

SCORM концепция
Дефиниция
Пример
Многократна използваемост
Съдържанието е независимо от контекста на обучение. То може да бъде използвано в многобройни ситуации или от различни потребители с произволен брой системи.
Съдържанието, създадено за обучение по информатика може да се използва и от други учебни дисциплини, например, които използват виртуални среди за обучение, за да подпомогнат обучаемите как да използват наличните инструменти.
Междуплатформеност
Съдържанието ще функционира с различни приложения, среди, хардуер и софтуер, независимо от инструментите, използвани за създаването му.
Съдържанието, създадено на система за публикуване под Macintosh също ще функционира и под Windows.
Трайност
Съдържанието не се нуждае от преработка при промяна на софтуерните системи и платформи.
Смяната на операционната система от Windows 2000 на Windows XP не въздейства на начина на извеждане на съдържанието.
Достъпност
Съдържанието може да бъде намерено и разпознато, когато е необходимо да изпълни изискванията на обучението.
Менажерът може да създаде онлайн търсене на съдържание по определена тема.



5. Класификации на електронното обучение


- Според използваните технологии за провеждане на процеса на обучение:
  • компютърно-подпомагано обучение – технология на преподаване, която се използва като допълнение към традиционните начини на обучение. Този метод често се използва за ръководство и помощ към дадени лекции и за провеждане на съответните упражнения, в самите класни стаи.

-Форми на е-обучение според използваните технологии за провеждане на процеса на обучение
  • компютърно-базираното обучение е дефинирано като обучение на компютър без участието на преподавател. Прилага се като ръководство за обучение по даден курс и обикновено се разпространява чрез CD и DVD носители.
  • интернет-подпомогнато (Web-подпомогнато обучение)  Това е обучение, при което WWW се използва като виртуална среда за представяне на учебните материали. Подобно на компютърно–подпомогнатото обучение тук основната цел е да се подпомогне традиционната форма.
  • интернет-базирано (Web-базирано обучение)  Обучение, при което WWW се използва като виртуална среда за представяне на учебните материали и/или за осъществяване на учебния процес. Това може да стане по всяко време и на всяко място по света, където има връзка с Интернет и затова Web-базираното обучение се ползва с широка популярност в образователните среди.
  • смесена форма на електронно обучение (blended learning)  комбинация на няколко технологии за провеждане на процеса на обучение.

Според начина на взаимодействие между участниците в процеса на електронно обучение.
В основата на ефективното обучение във всякакъв тип среда са комуникацията и обратната връзка не само между преподавателя и обучаемия, но също и сред самите обучаеми, тъй като по този начин те обменят информация и генерират нови идеи .
Според времето, в което преподавателите и учащите комуникират един с друг, обучението се дели на:
  • синхронно (synchronous), когато учащият взаимодейства в реално време с преподавателя или другите учащи. Такъв вид комуникация може да се осъществява чрез различни аудио и видео технологии, видео конференции, форуми и др.
  • асинхронно (asynchronous) – обучаемият не взаимодейства в реално време с преподавателя и другите учащи. Някои от технологиите за осъществяване на такъв вид обучение са електронна поща, факс, дъски за съобщения и др.



Няма коментари:

Публикуване на коментар