expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

WEB-БАЗИРАНО ОБУЧЕНИЕ

1. Интернет в обучението. Интернет-базирано обучение (Web-базирано обучение)

Интернет-базираната форма на обучение (Web-базирано обучение) предлага на обучаемите в най-голяма степен гъвкаво обучение, достъпно по всяко време и от всяко място. При Web-базираното обучение ролята на преподавателя е свързана повече с наблюдаване и координиране на учебния процес. Обучаемият е този, който определя темпото, времето, мястото и начина си на учене.


1.1 Софтуерни средства за създаване, провеждане и управление на Web-базираното обучение - софтуерните средства за създаване и провеждане на електронно обучение обединяват всички възможности, които предлагат съвременните информационни и комуникационни технологии. От гледна точка на Web-базираното обучение най-често тези средства се разделят в две категории – web-сайтове с учебно съдържание и софтуерни платформи за разработване и управление на учебното съдържание и включват редица възможности, улесняващи процеса на обучение: машини за търсене, хипер-връзки към други информационни ресурси в Web пространството, синхронна и асинхронна комуникация, управление на информацията, обработка на статистическа информация и други.

- Инструменти за създаване на учебно съдържание (Authoring tool):
  • създават съдържанието на курса – теми и упражнения;
  • вмъкват съдържание на курсове от трети продукти.

Примери за такива инструменти: Adobe's PageMill, Microsoft's FrontPage, Macromedia's Dreamweaver, ToolBook  на SumTotal и др.

- Системи за подпомагане на електронното обучение (Course Support Systems) - Включват средства, подпомагащи работата на дизайнера на курс, осигуряват унифициран достъп на преподаватели и студенти до курсовете, обслужват процеса на обучение.

- Система за управление на обучението (Learning Management System – LMS) включва:
  • Администриране на обучението;
  • Доставяне на материали;
  • Интерфейси за обучение;
  • Бази данни за съхраняване работата на обучаемите.

- Система за управление на учебното съдържание (Learning Content Management System– LCMS) – система за създаване, съхранение, подбор, асемблиране и доставяне на персонализирано учебно съдържание под формата на стандартизирани учебни обекти.
  • поддържа и управлява склад от стандартизирани учебни обекти;
  • подпомага многократното използване на съдържанието;
  • осигурява възможността за изграждане на индивидуализиран учебен път на основата на учебни обекти;
  • позволява асинхронно колективно учене чрез е-mail и дискусионни групи;
  • управлява тестването и сертифицирането;
  • осъществява връзка със системата за управление на обучението (LMS).

Като интегрирани софтуерни решения за е-обучение с най-широко приложение се използват платформите за Web-базирано обучение. Техните съществени обобщени функции и възможности се свеждат до:
  • осигуряване на взаимодействие между обучаем и обучаващ, включвайки комуникация и разменяне на информация;
  • възможности за разпространение на материали – публикации, организиране, разпространение и на документи и др.;
  • достъп до онлайн обучението “на всякъде и по всяко време”;
  • онлайн решаване на задачи и получаване на моментална оценка;
  • постоянен достъп до материалите за съответния курс;
  • ефективен метод за оценяване – организиране на онлайн тестове с индивидуални или групови въпроси и получаване на резултати в реално време;
  • комуникация с преподаватели;
  • получаване на предупреждение при допускане на грешки;
  • възможност за работа с други обучаеми, чрез e-mail, форуми, чат и др.



2. Платформата дава възможност на преподавателя да

  • планира и развива курсовете лесно и бързо;
  • използва дигитални ресурси;
  • поставя оценки и задачи;
  • автоматично да наблюдава напредъка на всеки обучаем или на целия курс.

В табл. 3.1 са представени някои от популярните, в световен мащаб, инструментални среди за създаване, администриране, управление и доставяне на електронно обучение. Табл. 3.2 представя сравнителен анализ на съвременни софтуерни платформи в България.

Таблица 3.1. Инструментални среди за създаване, администриране, управление и доставяне на електронно обучение

Софтуерна платформа
Кратко описание
WebCT– Интегралната среда за разработка и използване на мрежови курсове WebCT се явява един от най-мощните и популярни в света средства за разработка и приложение на електронни курсове:
o Педагогическия модел е от тип “виртуална класна стая”;
o Тестираща система – позволява използване на няколко типа въпроси;
o Семинарни занятия в мрежа;
o Възможност за управление на съвместен мрежов учебен процес, съвместни групови занятия на основа на  единна технологическа платформа;
o Електронно разпределение на семинарите;
o Разработка и предлагане на “on-line” курсове;
o Комуникацията се провежда с помощта на електронни съобщения;
o Вътрешна електронна поща, чат и дъска за рисуване.
BlackBoard– Платформата BlackBoard се състои от три главни приложения:
o BlackBoard Learning System – системата за управление на курсовете;
o BlackBoard Community Portal System – обединяващ портал предоставящ достъп до ресурсите, администриране на курсове и средства за общуване;
o BlackBoard Transaction System – Интернет система, достъп и управление плащането за обучение.
Характерни особености:
o Обединяващ портал, предоставящ достъп до ресурсите; администриране на курсовете, средствата за общуване, разписанието и т.н.;
o Непосредствена система за управление на курсовете;
o Интернет-система, обезпечаваща идентификацията на студентите, предоставяне на достъп и управление плащането за обучение и др;
o Средствата за общуване (форуми, чат и др.), провеждане на тестове, изпитвания, изпити.
TeleTop е Интернет – базирана система, поддържаща огромна база от данни, която подпомага комуникацията преподавател-студент. В системата студентите и преподавателите могат да намерят web сайт на всеки курс, който учат или преподават. Всеки сайт в TeleTop има един и същи изглед и структура, което позволява по-лесно намиране на нужната информация.
Основни възможности
o Самостоятелната работа в съчетание с тестови задания;
o Преподавателят може да назначи както автоматично поставяне на оценки, така и самостоятелно  да контролира неправилните отговори и да поставя оценки;
o Позволява да се проведе интерактивно общуване на обучаемите и преподавателя;
o Предаване на подготвения тест от сървър на сървър посредством обмен на данни чрез формат XML;
o При създаване на теста преподавателя може да зададе неговата продължителността, реда на въпросите, допустимото количество неправилни отговори, правилата за поставяне на автоматична оценка;
o Тестът може да се състои от няколко типа отговори на въпроси;
o Онлайн семинари и конференции;
o Онлайн лекции (с видео-транслации, възможност да се задават на обучаемите въпроси);
o Общуване на обучаемите и преподавателите се осъществява по различни начини (конференции, чат, дъска за обяви).
o Всеки преподавател може да добави нови Интернет ресурси.
TopClass
Виртуална среда за управление на всички аспекти на учебния процес. Осигурява online регистрация на потребителите на системата, комуникация (електронна поща,  дъски за съобщения дискусионни форуми), тестова система, статистика, търсене в съдържанието на учебните модули и др.
 WebMentor LMS™

Среда за създаване, администриране и доставяне на електронно обучение чрез Интернет, Екстранет и Интранет мрежи. Осигурява средства за комуникация като чат, електронна поща, дъски за съобщения, форуми и др.

Lotus Learningspace е програма за електронно образование, осигуряваща действащо, ефективно обучение на множество организации. Това е средството, необходимо за организации, работещи в силно конкурентна среда, при все по-ясно изразена нужда от консолидация и оптимизация на дейностите. Позволява да се проследи влиянието на инвестициите в обучението и увеличава възможностите за предоставяне на потребителски решения, които дават резултати. Продуктът представлява цялостно решение, което позволява да се интегрират съобразени с потребителските изисквания или готови стандартни курсове.
Modular Object-OrientedDynamic Learning Environment

Moodle е една от малкото платформи, които поддържат български език. Във всеки един от курсовете може да се намерят ресурси за курса, задания, речници, тестове. Платформата поддържа различни начини за комуникация. Moodle е система с отворен код, което означава, че е защитен от авторско право софтуерен продукт, който предоставя на потребителите си свободата да използва и да променя ресурсите, които са му предложени.

Mambo Open Source Content Management System (CMS) е лесен за използване, приятелски настроен и достъпен софтуер за голям спектър от потребители.
Mambo Open Source може да бъде използвана в различни сфери, една от които е електронното обучение.



Таблица 3.2. Сравнителен анализ на съвременни платформи за Web-базирано обучение

Софтуерна платформа
Лого
Потребителски профили
Особеност
Средства за комуникация
ARCADE (Architecture for Reusable CoursewareAuthoring and DElivery)
(Софийски университет)
• Автор на курсове;
• Инструктор;
• Администратор на курсове
• Системен администратор;
• Обучаем.
Авторите на курсове създават и модифицират мета-данните за курса, описват структурата на курса, въвеждат електронните материали на системния сървър и експортират курса в HTML формат.
• Електронна поща;
• Чат
• Форум
• Дъски за съобщения
eLSe (eLearning Shell)
(Русенски университет)
• Обучаем;
• Преподавател;
• Автор;
• Системен администратор.
Учебните материали (лекции, тестове, анотация, семестриално разписание, литература и др.) се подготвят като отделни файлове. Форматът на файловете може да бъде DOC, RTF, PDF, HTM, TXT. В рамките на лекционния курс и набора от файлове към дисциплината е допустимо прибавянето и на хипер-връзки. Позволява използването на графики, таблици, диаграми, снимков материал, музикални фрагменти, видеоклипове. Допустимо е използването на файлове от тип JPEG, GIF, BMP.
Други елементи на системата са набор от шаблони за дизайн и предоставяне на статистическа информация за обучаемите.
• Дъски за съобщения;
• Форум

Система FLAME (Flexible Learning andAssessment ManagementEnvironment)
(ВА “Г.Раковски”)
• автори  (създаващи учебни материали)
• курс-дизайнери (отговорници за курс)
• консултанти (ръководещи учебни групи)
• контролни органи (наблюдаващи обучението)
• обучаеми (изучаващи определени курсове)

Учебният курс е редица от модули, съставени от отделни теми (на един автор). Всяка лекция или задание за упражнени се създава като отделен файл. Файловете могат да бъдат записани в съответния формат или в HTML. За разработване на лекциите се предлага колекция от шаблони. За упражненията се използват и готови (външни) програми, оформени като изпълними файлове. Системата осигурява средства за планиране и наблюдение на учебния процес, контрол и оценка (автоматична и ръчна) на резултатите от обучението. Лесна е за усвояване и удобна за работа. Използва изцяло софтуерни продукти с отворен код, което я прави достъпна за голям брой образователни институции.
• Вътрешна електронна поща;
• Стандартна електронна поща;
• Дискусионен форум
• Чат
• Табло за съобщения
Платформа за електронно обучение АЕЛ-
"Латона България" АД

Връзката със системата е защитена чрез уникално потребителско име и парола. Всеки потребител има определени ролеви профили, които от своя страна включват задължителни или факултативни курсове.

Системата AEL е интегрирана платформа за компютърно обучение и управление на учебното съдържание. Тя е предназначена както за образователните институции, така и за вътрешнофирмено обучение.
AEL е оптимизирана за:
Ø Синхронно обучение, при което обучаващият контролира целия урок, като създава, координира и контролира образователната среда.
Ø Асинхронно обучение – при самообучение и съвместни проекти. Функциите на платформата AEL улесняват:
• преподаването и оценяването;
• създаването и управлението на учебното съдържание;
• административната работа;
• събирането на статистическа информация, необходима за вземането на решения за планиране, прогнозиране и контролиране процеса на обучение.
• Дискусионен форум;
• Чат;
• Електронна поща.
Система PeU
(Пловдивски университет
“П. Хилендарски”)
• Посетители;
• Обучаеми;
• Преподаватели;
• Автори;
• Администратори;

В основата на системата е не лекцията, разработена от един автор, а множество от информационни единици, разположени в интегрирана база от данни. PeU е изградена на базата на т.нар. Reusable Learning Objects (RLO) (многократно използваеми обекти за обучение)–малки блокчета от учебното съдържание, които могат да бъдат използвани в различни учебни курсове. RLO могат да бъдат редактирани по всяко време, като промените се отразяват автоматично във всеки електронен учебен курс, включващ редактирания обект.
• Електронна поща;
• Електронно табло;
• SMS;
• Чат;
• Аудио-конференция;
• Видео-конференция


В таблица 3.3. е направен сравнителен анализ на най-популярните средства за комуникация, използвани при Интернет-базираното обучение.

Таблица 3.3. Сравнителен анализ на средствата за комуникация при Интернет-базираното обучение

Средство за комуникация
Същност и приложение в учебния процес
Предимства
Недостатъци
Компютърна конференция (Computer Conferencing, Usenets, User Discussion Forums)
Компютърната конференция е средство за асинхронна комуникация чрез електронна поща. Изпращаната информация се добавя към списък с мнения по дадена тема.
Преподавателят може да избере най-често задаваните въпроси (FAQ - Frequently Asked Questions) и да добави такава секция към материала в Web-курса
Дискусиите по дадена тема се съхраняват и могат да се използват, когато има нужда от тях
Компютърните конференции изискват място върху сървъра, разрешение за достъп и наличието на ръководител (обикновено това е преподавателят

Дъски за съобщения (Bulletin Boards)

Асинхронно средство за комуникация. Обикновено преподавателят слага на дъската за съобщения някаква информация, която след това всеки може да прочете
  • Запазване и гледане на съобщения от всички участници в обучението
  • Обмяна на коментари между учащите се
  • Преподавателя проверява коментарите на учащите се и установява нивото на усвояване на материалите
  • Подпомагане на дискусиите по конкретна тема
  • Възможност за текстови въпроси и отговори
  • Създаване на дървовидна структура на разговорите
  • Дъските за съобщения са статични.
  • Бавна комуникация
  • Комуникацията не е в реално време
Чат (Chat)

Синхронно средство за комуникация
  • Позволява комуникация на всеки със всеки
  • Чатът е евтино и достъпно средство, при което общуването е в реално време
Трябва да има точно определени часове за среща в чата.
Аудиоконференция
(Audio-conference)
Синхронно средство за комуникация
  • Едновременно общуване чрез звук и осигуряване на гласова комуникация в реално време
  • Изисква бърза връзка с Интернет
  • Трябва да има точно определени часове за среща
Видеоконференция
(Video-conference)
Синхронно средство за комуникация
  • Конференция осигуряваща визуална и звукова комуникация в реално време
  • Възможност за едновременно използване и на други медийни средства
  • Изисква бърза връзка с Интернет
  • Трябва да има точно определени часове за среща
Виртуална класна стая
(Virtual classrooms)
Синхронно средство за комуникация
  • Едновременна реализация на няколко елемента от синхронното общуване (white board, общ чат и др.)
  • Възможност за презентация на материали
  • Възможност за индивидуален обмен на съобщения
  • Изисква бърза връзка с Интернет
  • Трябва да има точно определени часове за среща







Няма коментари:

Публикуване на коментар