Интернет-базираната форма на обучение (Web-базирано обучение) предлага на обучаемите в най-голяма степен гъвкаво обучение, достъпно по всяко време и от всяко място. При Web-базираното обучение ролята на преподавателя е свързана повече с наблюдаване и координиране на учебния процес. Обучаемият е този, който определя темпото, времето, мястото и начина си на учене.
1.1 Софтуерни средства за създаване, провеждане и управление на Web-базираното обучение - софтуерните средства за създаване и провеждане на електронно обучение обединяват всички възможности, които предлагат съвременните информационни и комуникационни технологии. От гледна точка на Web-базираното обучение най-често тези средства се разделят в две категории – web-сайтове с учебно съдържание и софтуерни платформи за разработване и управление на учебното съдържание и включват редица възможности, улесняващи процеса на обучение: машини за търсене, хипер-връзки към други информационни ресурси в Web пространството, синхронна и асинхронна комуникация, управление на информацията, обработка на статистическа информация и други.
- Инструменти за създаване на учебно съдържание (Authoring tool):
- създават съдържанието на курса – теми и упражнения;
- вмъкват съдържание на курсове от трети продукти.
Примери за такива инструменти: Adobe's PageMill, Microsoft's FrontPage, Macromedia's Dreamweaver, ToolBook на SumTotal и др.
- Системи за подпомагане на електронното обучение (Course Support Systems) - Включват средства, подпомагащи работата на дизайнера на курс, осигуряват унифициран достъп на преподаватели и студенти до курсовете, обслужват процеса на обучение.
- Система за управление на обучението (Learning Management System – LMS) включва:
- Администриране на обучението;
- Доставяне на материали;
- Интерфейси за обучение;
- Бази данни за съхраняване работата на обучаемите.
- Система за управление на учебното съдържание (Learning Content Management System– LCMS) – система за създаване, съхранение, подбор, асемблиране и доставяне на персонализирано учебно съдържание под формата на стандартизирани учебни обекти.
- поддържа и управлява склад от стандартизирани учебни обекти;
- подпомага многократното използване на съдържанието;
- осигурява възможността за изграждане на индивидуализиран учебен път на основата на учебни обекти;
- позволява асинхронно колективно учене чрез е-mail и дискусионни групи;
- управлява тестването и сертифицирането;
- осъществява връзка със системата за управление на обучението (LMS).
Като интегрирани софтуерни решения за е-обучение с най-широко приложение се използват платформите за Web-базирано обучение. Техните съществени обобщени функции и възможности се свеждат до:
- осигуряване на взаимодействие между обучаем и обучаващ, включвайки комуникация и разменяне на информация;
- възможности за разпространение на материали – публикации, организиране, разпространение и на документи и др.;
- достъп до онлайн обучението “на всякъде и по всяко време”;
- онлайн решаване на задачи и получаване на моментална оценка;
- постоянен достъп до материалите за съответния курс;
- ефективен метод за оценяване – организиране на онлайн тестове с индивидуални или групови въпроси и получаване на резултати в реално време;
- комуникация с преподаватели;
- получаване на предупреждение при допускане на грешки;
- възможност за работа с други обучаеми, чрез e-mail, форуми, чат и др.
2. Платформата дава възможност на преподавателя да
- планира и развива курсовете лесно и бързо;
- използва дигитални ресурси;
- поставя оценки и задачи;
- автоматично да наблюдава напредъка на всеки обучаем или на целия курс.
В табл. 3.1 са представени някои от популярните, в световен мащаб, инструментални среди за създаване, администриране, управление и доставяне на електронно обучение. Табл. 3.2 представя сравнителен анализ на съвременни софтуерни платформи в България.
Таблица 3.1. Инструментални среди за създаване, администриране, управление и доставяне на електронно обучение
Софтуерна платформа
|
Кратко описание
|
WebCT– Интегралната среда за разработка и използване на мрежови курсове WebCT се явява един от най-мощните и популярни в света средства за разработка и приложение на електронни курсове:
o Педагогическия модел е от тип “виртуална класна стая”;
o Тестираща система – позволява използване на няколко типа въпроси;
o Семинарни занятия в мрежа;
o Възможност за управление на съвместен мрежов учебен процес, съвместни групови занятия на основа на единна технологическа платформа;
o Електронно разпределение на семинарите;
o Разработка и предлагане на “on-line” курсове;
o Комуникацията се провежда с помощта на електронни съобщения;
o Вътрешна електронна поща, чат и дъска за рисуване.
| |
BlackBoard– Платформата BlackBoard се състои от три главни приложения:
o BlackBoard Learning System – системата за управление на курсовете;
o BlackBoard Community Portal System – обединяващ портал предоставящ достъп до ресурсите, администриране на курсове и средства за общуване;
o BlackBoard Transaction System – Интернет система, достъп и управление плащането за обучение.
Характерни особености:
o Обединяващ портал, предоставящ достъп до ресурсите; администриране на курсовете, средствата за общуване, разписанието и т.н.;
o Непосредствена система за управление на курсовете;
o Интернет-система, обезпечаваща идентификацията на студентите, предоставяне на достъп и управление плащането за обучение и др;
o Средствата за общуване (форуми, чат и др.), провеждане на тестове, изпитвания, изпити.
| |
TeleTop е Интернет – базирана система, поддържаща огромна база от данни, която подпомага комуникацията преподавател-студент. В системата студентите и преподавателите могат да намерят web сайт на всеки курс, който учат или преподават. Всеки сайт в TeleTop има един и същи изглед и структура, което позволява по-лесно намиране на нужната информация.
| |
|
Основни възможности
o Самостоятелната работа в съчетание с тестови задания;
o Преподавателят може да назначи както автоматично поставяне на оценки, така и самостоятелно да контролира неправилните отговори и да поставя оценки;
o Позволява да се проведе интерактивно общуване на обучаемите и преподавателя;
o Предаване на подготвения тест от сървър на сървър посредством обмен на данни чрез формат XML;
o При създаване на теста преподавателя може да зададе неговата продължителността, реда на въпросите, допустимото количество неправилни отговори, правилата за поставяне на автоматична оценка;
o Тестът може да се състои от няколко типа отговори на въпроси;
o Онлайн семинари и конференции;
o Онлайн лекции (с видео-транслации, възможност да се задават на обучаемите въпроси);
o Общуване на обучаемите и преподавателите се осъществява по различни начини (конференции, чат, дъска за обяви).
o Всеки преподавател може да добави нови Интернет ресурси.
|
TopClass
|
Виртуална среда за управление на всички аспекти на учебния процес. Осигурява online регистрация на потребителите на системата, комуникация (електронна поща, дъски за съобщения дискусионни форуми), тестова система, статистика, търсене в съдържанието на учебните модули и др.
|
WebMentor LMS™
|
Среда за създаване, администриране и доставяне на електронно обучение чрез Интернет, Екстранет и Интранет мрежи. Осигурява средства за комуникация като чат, електронна поща, дъски за съобщения, форуми и др.
|
Lotus Learningspace е програма за електронно образование, осигуряваща действащо, ефективно обучение на множество организации. Това е средството, необходимо за организации, работещи в силно конкурентна среда, при все по-ясно изразена нужда от консолидация и оптимизация на дейностите. Позволява да се проследи влиянието на инвестициите в обучението и увеличава възможностите за предоставяне на потребителски решения, които дават резултати. Продуктът представлява цялостно решение, което позволява да се интегрират съобразени с потребителските изисквания или готови стандартни курсове.
| |
Modular Object-OrientedDynamic Learning Environment
|
Moodle е една от малкото платформи, които поддържат български език. Във всеки един от курсовете може да се намерят ресурси за курса, задания, речници, тестове. Платформата поддържа различни начини за комуникация. Moodle е система с отворен код, което означава, че е защитен от авторско право софтуерен продукт, който предоставя на потребителите си свободата да използва и да променя ресурсите, които са му предложени.
|
Mambo Open Source Content Management System (CMS) е лесен за използване, приятелски настроен и достъпен софтуер за голям спектър от потребители.
Mambo Open Source може да бъде използвана в различни сфери, една от които е електронното обучение.
|
Таблица 3.2. Сравнителен анализ на съвременни платформи за Web-базирано обучение
Софтуерна платформа
|
Лого
|
Потребителски профили
|
Особеност
|
Средства за комуникация
|
ARCADE (Architecture for Reusable CoursewareAuthoring and DElivery)
(Софийски университет)
|
• Инструктор;
• Администратор на курсове
• Системен администратор;
• Обучаем.
|
Авторите на курсове създават и модифицират мета-данните за курса, описват структурата на курса, въвеждат електронните материали на системния сървър и експортират курса в HTML формат.
|
• Електронна поща;
• Чат
• Форум
• Дъски за съобщения
| |
eLSe (eLearning Shell)
(Русенски университет)
|
• Обучаем;
• Преподавател;
• Системен администратор.
|
Учебните материали (лекции, тестове, анотация, семестриално разписание, литература и др.) се подготвят като отделни файлове. Форматът на файловете може да бъде DOC, RTF, PDF, HTM, TXT. В рамките на лекционния курс и набора от файлове към дисциплината е допустимо прибавянето и на хипер-връзки. Позволява използването на графики, таблици, диаграми, снимков материал, музикални фрагменти, видеоклипове. Допустимо е използването на файлове от тип JPEG, GIF, BMP.
Други елементи на системата са набор от шаблони за дизайн и предоставяне на статистическа информация за обучаемите.
|
• Дъски за съобщения;
• Форум
| |
Система FLAME (Flexible Learning andAssessment ManagementEnvironment)
(ВА “Г.Раковски”)
|
• автори (създаващи учебни материали)
• курс-дизайнери (отговорници за курс)
• консултанти (ръководещи учебни групи)
• контролни органи (наблюдаващи обучението)
• обучаеми (изучаващи определени курсове)
|
Учебният курс е редица от модули, съставени от отделни теми (на един автор). Всяка лекция или задание за упражнени се създава като отделен файл. Файловете могат да бъдат записани в съответния формат или в HTML. За разработване на лекциите се предлага колекция от шаблони. За упражненията се използват и готови (външни) програми, оформени като изпълними файлове. Системата осигурява средства за планиране и наблюдение на учебния процес, контрол и оценка (автоматична и ръчна) на резултатите от обучението. Лесна е за усвояване и удобна за работа. Използва изцяло софтуерни продукти с отворен код, което я прави достъпна за голям брой образователни институции.
|
• Вътрешна електронна поща;
• Стандартна електронна поща;
• Дискусионен форум
• Чат
• Табло за съобщения
| |
Платформа за електронно обучение АЕЛ-
"Латона България" АД
|
Връзката със системата е защитена чрез уникално потребителско име и парола. Всеки потребител има определени ролеви профили, които от своя страна включват задължителни или факултативни курсове.
|
Системата AEL е интегрирана платформа за компютърно обучение и управление на учебното съдържание. Тя е предназначена както за образователните институции, така и за вътрешнофирмено обучение.
AEL е оптимизирана за:
Ø Синхронно обучение, при което обучаващият контролира целия урок, като създава, координира и контролира образователната среда.
Ø Асинхронно обучение – при самообучение и съвместни проекти. Функциите на платформата AEL улесняват:
• преподаването и оценяването;
• създаването и управлението на учебното съдържание;
• административната работа;
• събирането на статистическа информация, необходима за вземането на решения за планиране, прогнозиране и контролиране процеса на обучение.
|
• Дискусионен форум;
• Чат;
• Електронна поща.
| |
Система PeU
(Пловдивски университет
“П. Хилендарски”)
|
• Посетители;
• Обучаеми;
• Преподаватели;
• Автори;
• Администратори;
|
В основата на системата е не лекцията, разработена от един автор, а множество от информационни единици, разположени в интегрирана база от данни. PeU е изградена на базата на т.нар. Reusable Learning Objects (RLO) (многократно използваеми обекти за обучение)–малки блокчета от учебното съдържание, които могат да бъдат използвани в различни учебни курсове. RLO могат да бъдат редактирани по всяко време, като промените се отразяват автоматично във всеки електронен учебен курс, включващ редактирания обект.
|
• Електронна поща;
• Електронно табло;
• SMS;
• Чат;
• Аудио-конференция;
• Видео-конференция
|
В таблица 3.3. е направен сравнителен анализ на най-популярните средства за комуникация, използвани при Интернет-базираното обучение.
Таблица 3.3. Сравнителен анализ на средствата за комуникация при Интернет-базираното обучение
Средство за комуникация
|
Същност и приложение в учебния процес
|
Предимства
|
Недостатъци
|
Компютърна конференция (Computer Conferencing, Usenets, User Discussion Forums)
|
Компютърната конференция е средство за асинхронна комуникация чрез електронна поща. Изпращаната информация се добавя към списък с мнения по дадена тема.
|
Преподавателят може да избере най-често задаваните въпроси (FAQ - Frequently Asked Questions) и да добави такава секция към материала в Web-курса
Дискусиите по дадена тема се съхраняват и могат да се използват, когато има нужда от тях
|
Компютърните конференции изискват място върху сървъра, разрешение за достъп и наличието на ръководител (обикновено това е преподавателят
|
Дъски за съобщения (Bulletin Boards)
|
Асинхронно средство за комуникация. Обикновено преподавателят слага на дъската за съобщения някаква информация, която след това всеки може да прочете
|
|
|
Чат (Chat)
|
Синхронно средство за комуникация
|
|
Трябва да има точно определени часове за среща в чата.
|
Аудиоконференция
(Audio-conference)
|
Синхронно средство за комуникация
|
|
|
Видеоконференция
(Video-conference)
|
Синхронно средство за комуникация
|
|
|
Виртуална класна стая
(Virtual classrooms)
|
Синхронно средство за комуникация
|
|
|
Няма коментари:
Публикуване на коментар