Целта на възпитанието е операционализиран възпитателен идеал. Но докато възпитателният идеал се характеризира с по-голяма степен на обобщеност, възпитателната цел е принципно достижимо състояние, свеждане на идеала до ниво, характеризиращо се с по-голяма степен на конкретност.
За разлика от идеала, целта при възпитателната дейност е да се формира реална, граждански устойчива личност, способна в новите социално-икономически и политически условия да дава свой принос за усъвършенстване както на обществото, така и на самата себе си.
Целта на възпитанието отразява предвиждането на очакваните изменения у човека (или у групата хора) в резултат на организирани и планомерно осъществявани възпитателни дейности, въздействия и взаимодействия.
Целта има стратегическо значение при възпитанието, тъй като целенасочеността е същностната, водеща и определяща характеристика на възпитателния процес. Целта определя характера, задачите, съдържанието, формите, методите и резултатите от възпитателния процес.
Целта на възпитанието отразява философските, икономическите, политическите, нравствените, правните, естетическите и биологичните представи за съвършенството на човека и неговото предназначение в живота и обществото.
2. Обществена обусловеност и развитие на целта на възпитанието
Целта на възпитанието е обществено исторически обусловена, в нея се отразяват всички изменения в обществото и във възгледите за човека.
Възпитателната цел има динамичен характер, детерминиран от:
- съществуващите изменения в обществото и във възгледите за човека, в мисленето на хората, в многообразието на техните житейски идеали;
- от материалното и духовното развитие на обществото;
- от интересите и влиянието на различни класи, прослойки, групи и съотношението между тях;
- от установения стил и начин на живот на даден етап на развитие на обществото;
- от състоянието на идейния живот и от влиянието на обществено-политическите и философските идеи, от представите за човешката личност.
Всяка възпитателна система отразява времето, социално-политическия строй, характера на обществените отношения, ценностите на обществото. В различните исторически периоди и в различните типове общества се поставят единни или диференцирани цели за възпитанието на младото поколение.
Възпитателните цели могат да бъдат дефинирани на различни нива:
- На глобално и национално ниво възпитателните цели се дефинират в съответни нормативни актове и други документи, определящи облика, качествата на желаната за обществото личност.
- На житейско равнище без аргументираност на базата на научни констатации, без ясна дефинираност и педагогически понятия.
- На семейно ниво възпитателните цели отразяват представата на родителите за качествата, бъдещия облик и житейска (професионална, личностна) реализация на собственото им дете.
Между посочените нива на дефиниране на възпитателните цели е възможно да има съвпадение, но и несъвпадение поради несъответствия на ценности.
3. Хуманизмът, цялостността и хармонията в идеала за човека
Проследяването на еволюцията в целта на възпитанието показва, че идеята за цялостност и хармония присъства още от най-дълбока древност. Макар и в различни нюанси, тя се съхранява през вековете, като се обогатява по съдържание. Тя се явява структуроопределяща по отношение на типа личност, към който е стремежът. В съответствие с това се е развивала и представата за психологическата структура на личността, за развитието на човека.
Цялостността и хармонията, като цел на възпитанието, структуроопределят следните негови основни компоненти в съдържанието:
- Умствено (интелектуално) възпитание;
- Нравствено (морално) възпитание;
- Естетическо възпитание;
- Физическо възпитание;
- Трудово възпитание.
За цялостното и хармонично развитие на личността специфично значение имат и светогледното, екологичното, гражданското, правното, здравното, половото, интеркултурното и други направления на възпитанието.
Хуманизмът като стратегическа идейна насоченост при възпитанието би могъл да се открои в следните по-конкретни параметри:
- Високо ценене на човека като най-значимо творение от високосоциален характер в условията на планетата Земя.
- Зачитане на личното му достойнство, независимо от неговите национални, политически, верски, полови и други цивилизовано издържани социално-демографски характеристики и принадлежност.
- Осъществяване на творческия потенциал на човека, с което, от една страна, се доказва на какво е способен той, а от друга – се осигурява човешкият прогрес.
- Признаване на човешкото у човека във всяко отношение, адекватно на неговия възрастов и биосоциален растеж.
- Перспективно утвърждаване на ценностите, залегнали в Декларацията на хилядолетието: свобода, равенство, солидарност, толерантност, обща отговорност и др.
Очертаните параметри на хуманистично-съдържателната насоченост в процеса на възпитанието следва да се имат предвид в следните аспекти:
- Създаване на най-благоприятни условия за пълноценното хармонично формиране на личността на възпитаника, да се подхожда с разбиране, доброта, готовност за съдействие и помощ. Уменията за виждане и опора на доброто у човека, у възпитаника, са не само показатели за висока хуманистична култура, но и резултат от продължителния процес на възпитание и самовъзпитание в този дух.
- Много значима хуманистична ценност е уважението на честта и достойнството на дадена личност, признание на дейността, качествата, постиженията, авторитета, проява на толерантност.
- Оптимизъм, вяра в творческите сили и възможности на личността и съдействие за тяхното пълноценно осъществяване.
- Защита на свободата на всяка личност е една от най-важните хуманистични ценности за човека, съчетана с формиране на съзнание за отговорност.
Целта на възпитанието в съвременните условия може да бъде дефинирана по два начина:
Класически: Цел на възпитанието са цялостността и хармонията на човешката личност.
Актуален: Цел на възпитанието е формиране на цялостна и хармонична, автономна и жизнедееспособна личност, интегрално проникната и овладяна от хуманистичния идеал за човека
Няма коментари:
Публикуване на коментар